Strefy czasowe


Czy wiesz, że trzy dni na Ziemi dzieją się w tym samym czasie? I ciągle? Dzieje się tak, ponieważ planeta jest podzielona na strefy czasowe w oparciu o długość geograficzną, a różnica między nimi wynosi 26 godzin. Na przykład, w niektórych miejscach noc jest "wczoraj", w większości miejsc jest "dziś", a w innych "jutro" o 1 w nocy. Ale to nie jest jedyny powód, dla którego strefy czasowe są wyjątkowe.

Strefa czasowa to obszar na powierzchni Ziemi, na którym przyrządy do pomiaru czasu pokazują ten sam czas, tzn. ten sam czas jest pokazywany w czasie strefowym, którego nie należy mylić z czasem lokalnym, który jest określany przez długość geograficzną obszaru. Strefy czasowe mają być wyznaczone przez koła długości geograficznej, ale w rzeczywistości, z przyczyn technicznych i wewnętrznych, są one dopasowane do granic państw. W dawnych czasach ludzie używali czasu lokalnego w odniesieniu do pozycji słońca w południe, która różniła się w zależności od osady. W miarę jak transport stawał się coraz szybszy, a zegary coraz dokładniejsze, ciągłe przestawianie czasu stawało się coraz większym problemem.

System ten został po raz pierwszy opracowany w 1800 roku i był potrzebny, ponieważ na przykład dłuższe podróże pociągiem regularnie powodowały problemy z koordynacją. Strefy czasowe, które miały objąć cały świat, zostały zaproponowane przez szkocko-kanadyjskiego inżyniera Sandforda Fleminga w 1876 roku. Strefy czasowe są odniesione do uniwersalnego czasu koordynowanego (UTC). Punktem wyjścia jest południk zerowy w Greenwich, niedaleko Londynu, i odchylają się one o jedną godzinę co 15 stopni. Takie jest podstawowe założenie, ale są to tylko teoretyczne granice, które pokrywają się z granicami państw. Co ciekawe, istnieje kilka przykładów, w których czas przesuwa się tylko o pół godziny, a nawet o kwadrans, dlatego na świecie istnieje 40 stref.

Międzynarodowa linia odniesienia na Oceanie Spokojnym, określona jako północnopołudniowa średnia szerokość geograficzna, nie jest dokładnie linią prostą, wbrew swojej nazwie, ale jest dostosowana do klasyfikacji strefowej niektórych archipelagów. Między wschodnią i zachodnią stroną datownika jest zawsze dokładnie jeden dzień różnicy, co oznacza, że data jest zawsze o jeden dzień wcześniejsza na zachodzie niż na wschodzie.

Wszystkie strefy czasowe odnoszą się do uniwersalnego czasu koordynowanego (UTC), przy czym punktem odniesienia jest południk zerowy (0 stopni długości geograficznej), tj. południk Greenwich w pobliżu Londynu, dlatego uniwersalny czas koordynowany był początkowo nazywany czasem średnim Greenwich (GMT). Międzynarodowa Konferencja Meridianów dokonała tego ustalenia dla stref czasowych. Czasy strefowe różnią się od czasu UTC w większości przypadków o całą godzinę, ale czasami o pół godziny lub, w dwóch szczególnych przypadkach, o kwadrans. Ogólna wartość liczbowa sekundy jest wszędzie taka sama.

Na Węgrzech UTC+1 jest używany w zimie, a UTC+2 w lecie, a jeśli przekroczysz granicę rumuńską, na przykład, musisz przesunąć zegary o jedną godzinę do przodu. Chiny i Indie są jedynymi krajami, które stosują jedną strefę czasową, podczas gdy Internal Stany Zjednoczone, Australia, Brazylia, Meksyk i Rosja stosują kilka, w tym 11 jednocześnie. Największa różnica czasu występuje przy przekraczaniu granicy chińskoafgańskiej, gdzie różnica wynosi trzy i pół godziny.

Co ciekawe, czas UTC w niektórych obszarach jest oznaczony literą Z, ponieważ odpowiadająca mu strefa morska to Z i od 1920 roku jest to strefa czasu zerowego (lub zero). Ponieważ Z to Zulu w znanym alfabecie używanym przez NATO, a także przez radiooperatorów, jest to również nazwa nadana czasowi UTC. Jest to podstawa dla czasu UTC+1 Alpha, UTC+2 Bravo i tak dalej.

Jeśli podróżujesz pomiędzy strefami czasowymi, prawdopodobnie spotkasz się ze zjawiskiem zwanym jet lag, czyli zespołem zmiany strefy czasowej. Dzieje się tak zazwyczaj podczas dłuższych lotów, które zazwyczaj odbywają się z zachodu na wschód. Jego fizjologiczne objawy obejmują zaburzenia rytmu okołodobowego i mogą obejmować takie objawy, jak utrata apetytu, niestrawność, ból głowy, zmęczenie, bezsenność, dezorientacja, drażliwość, a w niektórych przypadkach łagodna depresja.

Ogólnie rzecz biorąc, częste jet lag i praca w systemie wielozmianowym mogą osłabić wydajność umysłową i zwiększyć ryzyko wystąpienia pewnych problemów zdrowotnych, takich jak problemy ze snem, rozstrój żołądka, a w skrajnych przypadkach rak. Ponieważ jednak jet lag jest tylko stanem przejściowym, nasz organizm sam dostosowuje się do nowej strefy czasowej. Bardzo pomaga powolne dostosowywanie się do pory snu i pobudki w dniach poprzedzających podróż, a diety mogą być bardzo pomocne, podobnie jak picie dużej ilości płynów.

Oprócz stref czasowych ważny jest również wybór odpowiedniego ubezpieczenia turystycznego.