Homepage > O nas > Co drugi Polak uważa, że urządzenia elektroniczne psują się tuż po zakończeniu gwarancji

Co drugi Polak uważa, że urządzenia elektroniczne psują się tuż po zakończeniu gwarancji

Elektronika to jeden z najpopularniejszych pomysłów na świąteczny prezent. Tymczasem wg badania zleconego przez AXA Partners, blisko 75% Polaków uważa, że sprzęt komputerowy, AGD i RTV jest bardziej awaryjny niż 10 lat temu, a przeszło co drugi z nas (51,9%) twierdzi, że urządzenia psują się już w pierwszym roku po zakończeniu gwarancji. Czy jesteśmy skazani na częste wydatki związane z naprawą sprzętów elektronicznych lub ich wymianą? Niekoniecznie - podpowiadają eksperci AXA Partners.
 
 
Problemy z żywotnością urządzeń elektronicznych to coraz powszechniejsze zjawisko. W blisko co trzecim gospodarstwie domowym (32,2%) w ciągu ostatniego roku awarii lub uszkodzeniu uległo jedno takie urządzenie, a w blisko co drugim (43,1%) nawet dwa lub trzy.

Co ciekawe, najczęściej psują się one już w pierwszym roku po zakończeniu gwarancji – tak uważa aż 51,9% badanych.

Dziś tylko z nostalgią możemy wspominać niezwodne urządzenia sprzed lat, które służyły w domu przez długi czas. Obecnie produkcja ma charakter masowy z naciskiem na efektywność kosztową, co nie zawsze pozytywnie wpływa na ich jakość i żywotność. Dlatego zamiast godzić się z wydatkami związanymi z naprawą lub wymianą sprzętu AGD, RTV czy komputerowego w przypadku awarii po wygaśnięciu gwarancji, możemy się po prostu ubezpieczyć – komentuje Paweł Zieliński, CEE Products & Underwriting Manager, Consumer Electronics w AXA Partners.  

grafika1.PNG


W ofercie ubezpieczycieli można znaleźć specjalne polisy pokrywające koszty naprawy lub wymiany urządzeń po wygaśnięciu gwarancji producenta, zarówno gdy sprzęt po prostu się zepsuje, jak i w wyniku przypadkowych uszkodzeń mechanicznych czy przepięć w sieci elektrycznej.

Takie polisy cieszą się sporym zainteresowaniem ze strony użytkowników. Potwierdzają to wyniki badania AXA Partners. Zdecydowana większość ankietowanych (59,9%) udzieliła pozytywnej odpowiedzi na pytanie o chęć skorzystania z odpłatnego przedłużenia gwarancji na elektronikę w momencie zakupu urządzenia.

Najchętniej „przedłużoną gwarancją” Polacy objęliby: sprzęt AGD - 56% wskazań; komputer i laptop - 54,4%; sprzęt RTV - 43,8%; oraz samrtfony - 33,4%.

grafika2-(1).PNG
Awaria sprzętu elektronicznego lub AGD już po wygaśnięciu gwarancji producenta przeważnie wiąże się ze sporymi wydatkami. Dodatkowo, gdy często koszt usługi serwisowej znacznie przekracza połowę ceny nowego urządzenia, powstaje dylemat - naprawiać czy kupić nowe? Takich rozterek może nam zaoszczędzić polisa ubezpieczeniowa. Ubezpieczenie urządzeń pokrywa bowiem koszt naprawy lub zapewnia wymianę sprzętu na nowy w przypadku, gdy naprawa jest niemożliwa lub ekonomicznie nieopłacalana – komentuje Paweł Zieliński, CEE Products & Underwriting Manager, Consumer Electronics w AXA Partners.  

Ubezpieczeniem mogą być objęte także skutki uszkodzenia sprzętu powstałe w wyniku przepięcia w sieci elektrycznej, nieszczęśliwego wypadku czy kradzieży. Osoby posiadające polisę mogą również liczyć na dodatkowe udogodnienia, takie jak bezpłatny transport (wysyłka i odbiór urządzenia z serwisu) czy pokrycie kosztów żywności utraconej w przypadku jej rozmrożenia.

Koszt rocznego ubezpieczenia od ryzyka awarii wynosi ok. 10% ceny urządzenia. Biorąc więc pod uwagę potencjalne wydatki na naprawę, warto rozważyć zakup polisy, szczególnie w przypadku droższych urządzeń.